Klomark.se

Cars and soon even Music Production.

Sponsring inom bilsporten

Om du någonsin har tittat på ett NASCAR-race eller till och med ett vanligt bilrace har du förmodligen märkt att det finns många sponsorer inblandade i dessa lopp. Du har säkert undrat hur pengarna kommer in och hur mycket det kostar att få sådana här sponsorer som bonus utan insättningskrav. Här är några av de viktigaste fakta och siffror som du behöver känna till.

Sponsring av NASCAR

NASCAR-sponsring gör det möjligt för företag att använda lagets namn som en möjlighet till varumärkesprofilering. Det kan också ge sponsorer tillgång till bilens varumärke, teamets logotyp och deras närvaro i sociala medier.

NASCAR-sponsorer kan också marknadsföra sig själva genom sina förare. Detta gör det möjligt för företagen att få ett uppsving från en bra förarupplevelse för allmänheten. Dessutom är NASCAR-fansen de mest varumärkeslojala fansen inom denna sport. De är tre gånger mer benägna att köpa sponsorns produkter än de som inte är fans.

En av de mest lönsamma formerna av NASCAR-sponsring är RDS, eller förarsponsring. Det är det mest effektiva marknadsföringsverktyget i idrottsvärlden.

Den primära NASCAR-sponsringen omfattar logotypplacering på TV-panelen, sponsorns plats i depåboxen samt gästfrihet. Sponsorn kommer också att få stöd i sociala medier och PR-stöd. Föraren kan också stödja företaget genom personliga framträdanden och traditionell reklam. En stor sponsor kan vanligtvis säkra ett avtal för en säsong som är värt mellan 10 och 30 miljoner dollar.

Sponsring på lägre nivå

Om du letar efter en sponsor för ett lokalt lag kan du överväga en lägre nivå av sponsring. Där är konkurrensen mer begränsad och du kan hitta bättre erbjudanden.

Den enklaste formen av sponsring inom motorsporten är sponsring av tävlingar och banor. Indycar och NASCAR är de stora pojkarna på detta område, men det finns även mindre och billigare alternativ.

Du måste troligen visa sponsorn vad han eller hon får ut av det. Du kan till exempel erbjuda gratis däckmontering eller ett garagepass.

Det är också viktigt att komma ihåg att många av dessa typer av sponsring är delningstjänster. Det betyder inte att du inte har tur.

Beroende på evenemangets karaktär kan du räkna med att betala från hundratals till tusentals dollar. Till exempel erbjuder Scottish Rally Championship, en internationellt erkänd tävlingsserie, ett sponsorpaket för så lite som 1 000 pund.

Kostnad för sponsring

Sponsring inom motorsport kan vara en komplicerad affär. Kostnaderna kan variera beroende på motorsport, team och till och med föraren. Till exempel kostar det hundratals miljoner dollar att sponsra en Formel 1-bil.

Det billigaste alternativet är att sponsra ett lokalt lag. Detta kan kosta dig bara några hundra dollar per säsong. Men om du är ute efter något mer omfattande kan du vara intresserad av att sponsra en nationell tävlingsserie.

Om du funderar på att sponsra ett NASCAR-team kan du räkna med att betala allt från några tusen till flera miljoner dollar per år. Om du är ute efter något mer än så kan du överväga att sponsra en racingserie på högre nivå, till exempel Sprint Cup.

Förutom prispengarna är kontanterna den viktigaste delen av sponsringen. Pengarna går till teamet för att hjälpa det att bygga en bättre bil och betala de bästa förarna.

Sociala medier

Sociala medier är ett sätt att interagera med fans och sponsorer. Det bästa sättet att komma i kontakt med en sponsor är att visa den verkliga, professionella och personliga sidan av dig själv. Om du deltar i en tävlingsidrott måste du visa den sponsrade produkten i aktion och visa hur den förbättrar din prestation.

Formel 1-varumärket har haft stor nytta av att intensifiera sin marknadsföringsstrategi för sociala medier. Förutom att de lockar fler fans har de också tjänat över 1 miljard dollar i sponsring. För säsongen 2021 är de på väg att tjäna ännu mer.

I framtiden kommer sportbilsracingen att formas av de sociala medierna. Till exempel har de fyra främsta teamen i konstruktörsställningen ett antal följare på sociala medier som ligger över genomsnittet. Samtliga har ökat antalet följare i sociala medier med mer än 15 %. På samma sätt ökade Aston Martin Racing antalet följare med 47 %.

När det gäller innehåll i sociala medier måste du ge dina fans information om dina kommande evenemang. Ett bra sätt att göra detta är att lägga upp dina bilder på sponsorns sociala medier.

Site logo